کامپیوتر

راه های انتقال و ذخیره اطلاعات

راه های انتقال و ذخیره اطلاعات با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی تغییرات بزرگی داشته و از فلاپی دیسک ها با حجم اندک به هارد دیسک های SSD و فضای ابری با ظرفیت های چندین برابری تبدیل شده است. امروزه  اطلاعات به کالایی با ارزش تبدیل شده که شرکتهای بزرگ برای بدست آوردن و تسلط بر آن پول های گزافی هزینه می کنند و بدیهی است که نگهداری و حفظ اطلاعات بدست آمده مهمترین دغدغه آنها بوده و همواره بدنبال بهترین راه های انتقال و ذخیره اطلاعات می باشند.

چند مورد از پرکاربردترین روش های انتقال و ذخیره اطلاعات عبارتند از:

1-لوح فشرده (CD و DVD و BLURAY):

به طور خلاصه

CD ها اولین نسل لوح های فشرده هستند که ظرفیت آنها 700MB می باشد.راه های انتقال و ذخیره اطلاعات

DVD نسل بعدی لوح های فشرده هستند که مدل های رایج ان در بازار ظرفیت اطلاعات قابل ذخیره را تا حجم 4.7G بالا بردند.

BLURAY که در حال حاضر آخرین نسل لوح های فشرده است، می تواند 50G ذخیره کند که محققان در حال افزایش این مقدار هستند.

 

 

راه های انتقال و ذخیره اطلاعات2-فلش مموری

حافظه فلش یا فلش مموری به حافظه گفته می شود که ویژگی اصلی آن قابلیت پاک کردن چندباره اطلاعات ذخیره شده می باشد که برای ذخیره‌سازی عمومی و انتقال داده‌ها بین رایانه‌ها و دیگر محصولات دیجیتال به کار می‌رود. فلش مموری ها برای ذخیره اطلاعات به باتری نیاز ندارند بنابراین باعث پایین آوردن وزن ، حجم و استفاده از برق وسایل می شوند . اطلاعات با هر فرمتی را در آنها ذخیره کرد. فلش مموری ها نسبت به فلاپی دیسک و هارد دیسک با سرعت بالاتری به اطلاعات دسترسی دارد و از جهت دیگر مقاومت بیشتری در برابر شوک از خود بروز می دهد.

 

3-هارد دیسک (داخلی(INTERNAL) و اکسترنال(EXTERNAL))راه های انتقال و ذخیره اطلاعات

به فضایی ذخیره سازی  گفته می شود که ظرفیت بالاتری را نسبت به لوح های فشرده و فلش مموری ها در اختیار کاربر قرار می دهد و به دونوع به شرح زیر تقسیم می شوند:

داخلی(INTERNAL):با توجه به  این ضرورت که این نوع هارد باید حداقل جابجایی و تکان را داشته باشد ،کاربرد اصلی این نوع استفاده درون دستگاه ها و کامپیوترهای شخصی می باشد.

اکسترنال(EXTERNAL):هارد اکسترنال برخلاف هارد دیسک‌های  اینترنال، در درون کیس کامپیوتر یا لپتاپ قرار نداشته و خارج از آن است. به عبارت بهتر، این هاردها قابل حمل (Portable) هستند و کاربر می‌تواند این حافظه را در هر جایی همراه با خودش داشته باشد.

 

 

4-فضای ابری CLOUD

راه های انتقال و ذخیره اطلاعات

تمام مواردی که تا کنون معرفی کردیم نیازمند همراه داشتن یک حافظه برای دسترسی به اطلاعات هستند که این موضوع یک محدودیت می باشد و با استفاده از فضای ابری این محدودیت را می توان رفع کرد.

فضای ابری اصطلاحی است که اشاره به فضای آنلاینی دارد که شما می توانید داده ها و اطلاعات خود را در آن ذخیره سازی کنید. همان طور که شما اطلاعات مورد نیاز خود را دستگاه های ذخیره ساز فیزیکی مثل هارد دیسک های اکسترنال یا فلش ها ذخیره می کنید، فضای ابری یک راه مطمئن برای ذخیره کردن اطلاعات مهم شما از راه دور است که امکان دسترسی به آنها را از مکانهای مختلف به شما می دهد.

از جمله معروف ترین سرویس های فضای ابری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

OneDrive  ,  Icloud  , Dropbox  ,  Google Drive

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *