وب

PHP چیست؟

php چیست

ممکن است با اسم PHP  برخورد کرده باشید و بخواهید بدانید که  PHP چیست؟

PHP  مخفف عبارت Hypertext Preprocessor، نام یک زبان برنامه نویسی OPEN SOURCE و رایگان است. این برنامه از دسته زبان های برنامه نویسی سمت سرور محسوب می شود بدین معنی که این برنامه بر روی سرور هاست وب سایت ها نصب می شود و کدها در هاست تفسیر شده و خروجی در وب سایت در اختیار کاربر قرار می گیرد. PHP کد برنامه را به عنوان ورودی می‌ گیرد و صفحات وب را به عنوان خروجی (غالبا از نوع Html) ایجاد می‌ کند.

این زبان در سال ۱۹۹۵ میلادی توسط راسموس لِردورف (Rasmus Lerdorf) ساخته‌ شد.کدهای PHP توسط یک سرور وب که نرم‌افزار PHP بر روی آن نصب باشد، تفسیر می‌شوند. دستورهای این زبان می‌توانند به صورت مستقیم در درون کدهای HTML قرار بگیرند. زبان پی‌اچ‌پی از نسخهٔ ۴٫۳ به بعد قابلیت پشتیبانی از واسط خط فرمان را نیز به امکانات خود اضافه کرد. این قابلیت می‌تواند برای ایجاد نرم‌افزارهای غیر وبی یا نرم‌افزارهایی با واسط گرافیکی کاربر مورد استفاده قرار بگیرد.

PHP  با وجود امکانات بسیار زیادی که در اختیار کاربران و طراحان وب قرار می دهد از محبوبیت بالایی برخوردار است. بهبود مستمر این زبان باعث شد در طی ۱۰ سال، این زبان برنامه نویسی به مهم ترین ابزار برای پیاده سازی پروژه های وب دینامیکی تبدیل شود.

شما می توانید آخرین نسخه PHP را از اینجا دانلود کنید.

آموزش بروزرسانی و تغییر نسخه PHP از CPANEL